VP_Sus_main_1920x550.jpg

Clean meets green: Vores bæredygtige rengøringsløsninger

Vores produkter hjælper vores kunder med at gøre rent på en bæredygtig måde

Bæredygtighed er hjertet i vores virksomheds aktiviteter. Som førende i verden inden for rengøringsløsninger vil vi gerne levere mere end blot produkter, der holder steder og overflader hygiejnisk rene. De skal også bidrage til et sundt miljø.

Dette har altid været et fokusområde for de produkter og systemer, som vores professional- og consumer afdelinger har udviklet. Vi er en del af den familieejede Freudenberg Group, og miljømæssig og social ansvarlighed er et af vores centrale vejledende principper.

Freudenberg – og dermed også Vileda Professional – har i mange år investeret betydelige ressourcer og anstrengelser i ansvarlig håndtering af materialer, affald, energi, emissioner og vand i alle de lande og samfund, hvor vi driver virksomhed. Vores interne bestræbelser omsættes til bæredygtige rengøringsløsninger med fremragende økologiske profiler, som bliver til fordele for vores kunder.

Vores bæredygtige rengøringsløsninger gør en forskel

Vores bæredygtige rengøringsløsninger er centrale for vores kunder og kernen i vores tilgang til bæredygtighed. Brugere af Vileda Professional-produkter kan stole på, at de får en rengøringsydelse, der er den bedste i klassen, at bakterier/vira fjernes samt intuitiv håndtering og ergonomi, og de er ikke villige til at gå på kompromis med disse elementer. Det er vores mål at skabe yderligere tillid til, at produktionen, brugen og bortskaffelsen af vores rengøringsløsninger har den lavest mulige indvirkning på miljøet og globale ressourcer – igennem hele produkternes livscyklus.

Det er derfor, vi tilbyder bæredygtige rengøringsløsninger, hvor produktet har så lille et bæredygtigheds fodaftryk som muligt, samtidig med at forbruget af ressourcer under driften reduceres (produkt-håndaftryk).

Små økologiske fodaftryk og store håndaftryk

Hos Freudenberg har vores produkters bæredygtighed to dimensioner: vi vurderer vores direkte bidrag vha. vores økologiske rengøringsprodukter og -systemers fodaftryk og håndaftryk.

Bare feet standing on green and wealthy grass to symbolize the minimization of the ecological footprint.

Fodaftrykket vedrører de ressourcer, der bruges i forbindelse med råmaterialer, produktion, transport og bortskaffelse/genanvendelse af vores produkter, og bør være så lille som muligt. Eksempler på, hvordan vi har minimeret det bæredygtige fodaftryk, er brugen af genanvendte materialer i produkter som f.eks. Origo 2-vognsystemer, hvor vi har opnået certificeringen PSV (Plastica Seconda Vita) for genanvendte materialer.

Dette afspejles også i, at adskillige produkter, herunder vores Swep-gulvrengøringssystem, har fået tildelt det nordiske Svanemærke.

A hand grabbing green grass to illustrate the impact of sustainable cleaning solutions on the product handprint.

Håndaftrykket vedrører de ressourcer, der skal bruges i forbindelse med den daglige brug af vores produkter: Her er målet at reducere forbruget af kemikalier og vand og gøre produktets levetid så lang som muligt. Vores produkters ergonomiske design er også en del af håndaftrykket. Vores på forhånd klargjorte rengøringssystem Swep er et fremragende eksempel, som opfylder alle punkter: færre kemikalier, mindre vandforbrug, fremragende ergonomi og ekstremt høj holdbarhed i vask. 

Jorden bliver ved med at dreje rundt, og derfor er bæredygtighed et løbende projekt

Earth shaped leaf logo to illustrate the impact of sustainable cleaning solutions on the sustainability cycle.

En virksomheds bæredygtigheds fodaftryk er selvfølgelig den mest iøjnefaldende indikator, når man skal vurdere bæredygtighedsindsatsen. Håndaftrykket er mindre fremtrædende, men har en vigtig indflydelse på den samlede bæredygtighedscyklus, så det har vi altid haft fokus på. Ved at afspejle begge dimensioner – fodaftryk og håndaftryk – i vores produktdesign skaber vi en betydelig værdi i de enkelte produkter og bæredygtige rengøringsløsningers samlede livscyklus. Vi stoler fuldt og fast på, at denne cirkulære tankegang og måde at drive virksomhed på er vejen til fremtiden.

Vi er hele tiden på udkig efter måder at forbedre vores produkters fulde livscyklus på. Vi gennemfører mange pilotprojekter for at forbedre vores interne processer og har indgået partnerskaber med førende virksomheder i sektoren for at få den maksimale værdi af vores ressourcer i forbindelse med brugen af dem og i slutningen af deres levetid.

Since we love it clean, everywhere

The heart-shaped “Love It Clean” label which highlights the most sustainable product choices.

Vi bruger "Love It Clean"-mærket til at fremhæve det mest bæredygtige produktvalg. Dette mærke giver vores kunder mulighed for at følge vores ambitioner om at reducere affald og vores engagement med hensyn til at styrke genanvendelse og sikkerhed.

Det er ikke tilfældigt, at vi gør vores økonomi mere bæredygtig, men et direkte resultat af vores handlinger – som virksomheder og som kunder.  Vores bæredygtige rengøringsløsninger bidrager til at mindske mængden af affald, samtidig med at de tilbyder en fremragende produktydelse. I de senere år har vi løbende øget brugen af genanvendt plast. Næsten al vores plastemballage er genanvendelig. Men vi har et ansvar for løbende at forbedre og sætte ind der, hvor vi kan gøre en forskel. Det er grunden til, at vi har igangsat det interne og eksterne bæredygtighedsinitiativ "Love it clean".

Som en del af initiativet har Freudenberg Home and Cleaning Solutions forpligtet sig til at opfylde ambitiøse bæredygtighedsmål for 2025.

Vi er stolte over at fortælle, at vi har skrevet under på organisationen Ellen MacArthur Foundations "New Plastics Economy Global Commitment". Det betyder,

  • at vi forpligter os til at gennemgå 100 % af alle produkter globalt og fjerne problematisk og unødvendig emballage inden 2025
  • at vi stræber efter, at 100 % af al emballage skal kunne genanvendes, genbruges eller komposteres inden 2025
  • at vi stræber efter at opnå et indhold af genanvendte materialer på 50 % for al emballage og 25 % for genanvendt indhold i plastemballage
  • at vi vil øge mængden af genanvendt materiale i vores produkter af hård plast fra 46 % på nuværende tidspunkt til 50 % inden 2025
  • at vi vil undersøge mulighederne for at foretage yderligere ændringer fra beholdere til engangsbrug til beholdere, der kan bruges flere gange, inden for lager-/fabrikslogistikken og B2B-transport.

Overblik over vores bæredygtige rengøringsløsninger

Alle vores kunder i hele verden har tillid til vores rengøringsløsninger, der er de bedste i klassen, og som har et klart fokus på at minimere produkternes fodaftryk (produktion + affald) og reducere forbruget af ressourcer under driften (håndaftryks-modellen).